Vraag & antwoord
Geld lenen
Bij PrimeLine vinden wij het belangrijk dat uw lening past bij uw persoonlijke en financiële situatie. Mocht uw financiële situatie in de toekomst veranderen dan is het belangrijk dat u contact met ons opneemt. Als het nodig is kijken wij samen met u naar een oplossing die past bij uw nieuwe financiële situatie.
Aflossing |
Bij het terugbetalen van een lening betaalt u maandelijks één bedrag. Dit bedrag bestaat eigenlijk uit twee delen: rente en aflossing. Met de aflossing betaalt u de lening zelf terug. De rente is een vergoeding voor het lenen. |
Automatische incasso |
Bij een automatische incasso geeft u toestemming om geld van uw bankrekening (IBAN) af te schrijven. Automatische incasso heet ook wel een machtiging. |
Bestedingsruimte |
De bestedingsruimte is de ruimte tussen het door u opgenomen bedrag en de afgesproken kredietlimiet. U bepaalt zelf wanneer u het resterende bedrag, de bestedingsruimte, wilt opnemen. Dit geldt alleen bij een Doorlopend krediet. |
Betalingsregeling |
Wie een achterstand oploopt bij het terugbetalen van een lening of krediet, kan in overleg met de kredietverstrekker een betalingsregeling treffen. Op deze manier wordt de lening wel terugbetaald, maar bijvoorbeeld in een andere looptijd. |
Bureau Krediet Registratie (BKR) |
Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt bij wie in Nederland een lening heeft afgesloten in welke vorm dan ook (Persoonlijke lening, Doorlopend krediet, creditcard, winkelkrediet). Ook een eventuele achterstand wordt geregistreerd. BKR is er namelijk om te voorkomen dat u financieel gesproken teveel hooi op uw vork neemt. Zo leent u niet meer dan verantwoord voor u is. |
Cash Service |
Mogelijkheid om binnen de kredietlimiet van uw Doorlopend krediet geld over te laten boeken naar uw bankrekening. |
Debet rentevoet |
De debetrentevoet is het rentepercentage dat op jaarbasis berekend wordt. De rentevoet kan vast of variabel zijn:
Het kan voorkomen dat de debetrentevoet gelijk is aan het Jaarlijks Kosten Percentage (JKP). In dat geval worden er naast de rente geen overige kosten berekend. |
Effectieve rente |
De effectieve rente staat voor de werkelijk te betalen rente. Hierin zitten dus ook alle kosten verwerkt die u op het eerste oog niet ziet zoals afsluitkosten/afsluitprovisie, het tijdstip van betalingen en de frequentie van de betalingen. |
IBAN |
Het IBAN (International Bank Account Number) is een internationale standaard voor de aanduiding van bankrekeningnummers. |
Jaarlijks Kostenpercentage |
Het jaarlijks kostenpercentage is het bedrag dat u boven op de aflossing van de lening, als vergoeding betaalt aan PrimeLine. Als er naast de rente geen andere kosten worden berekend, is het jaarlijks kostenpercentage gelijk aan de debetrentevoet. Als er wel extra kosten worden berekend, is het jaarlijks kostenpercentage hoger. Voor de berekening van dit percentage hanteert PrimeLine de volgende veronderstelling:
|
Kredietlimiet |
Dit is het maximaal te lenen geldbedrag. Bij het bepalen van het maximale kredietbedrag wordt er onder andere gekeken naar uw inkomen, vaste lasten en persoonlijke situatie. Op basis hiervan wordt berekend hoeveel geld u verantwoord kunt lenen. |
Kredietnemer |
Dit is de persoon of instelling die een lening of krediet heeft afgesloten. Degene die dus het geld daadwerkelijk leent. Wanneer u bij PrimeLine een lening afsluit, dan bent u de kredietnemer. U leent het geld van kredietverstrekker PrimeLine. |
Kredietsom |
De kredietsom is het geleende bedrag. Wanneer u een lening afsluit bij PrimeLine wordt er samen met u de kredietlimiet (= kredietsom) vastgesteld. Bij het Doorlopend krediet kunt u tot dit maximum bedrag flexibel geld opnemen en aflossen. Bij de Persoonlijke lening wordt dit geld direct naar u overgemaakt en betaalt u terug op basis van de vooraf afgesproken looptijd en rente. |
Kredietvergoeding |
De kredietvergoeding zijn de totale kosten en rente die voor uw lening of krediet in rekening worden gebracht. Dit is een ander woord voor rente. De rente kan vast staan tijdens de hele looptijd van de lening. Dit is het geval bij een Persoonlijke lening. Bij een Doorlopend krediet daarentegen is de rente variabel. Dit betekent dat de rente tijdens de looptijd kan wijzigen. |
Kredietverstrekker |
De kredietverstrekker is de financiële instelling die het krediet verstrekt aan de kredietnemer. Wanneer u bij PrimeLine een lening afsluit , dan bent u de kredietnemer en is PrimeLine de kredietverstrekker. |
Maandbedrag |
Dit is het bedrag wat u maandelijks aflost wanneer u een lening heeft afgesloten. Dit bedrag bestaat uit een gedeelte rente en een gedeelte aflossing. De hoogte van het maandbedrag hangt af van de voorwaarden van de lening. |
Ontbindingsrecht |
U kunt de overeenkomst op afstand zonder een boete verschuldigd te zijn en zonder opgave van redenen ontbinden. Dit kan 14 kalenderdagen vanaf de dag waarop de overeenkomst is aangegaan of 14 kalenderdagen met ingang van de dag waarop u de informatie die PrimeLine u moet verstrekken, hebt ontvangen. Als u gebruik wilt maken van het ontbindingsrecht moet u dit schriftelijk kenbaar te maken. |
Oversluiten |
Het oversluiten van een lening of krediet houdt in dat een bestaande lening bij een andere financiële dienstverlener wordt ondergebracht of een bestaande lening opnieuw wordt afgesloten bij dezelfde financiële dienstverlener tegen een lagere rente. |
Schuldhulpverlening |
Iedereen die problemen met schulden heeft kan de hulp inroepen van een schuldhulpverlener. Er zijn in Nederland vijftig Gemeentelijke Kredietbanken (GKB’s), sociale diensten en particuliere organisaties die deze hulp bieden. Als u schulden hebt, dan kunt u samen met de schuldhulpverlener kijken naar uw mogelijkheden. |
Storno |
Een storno is een mislukte automatische incasso. Dit is een automatische incasso die in eerste instantie succesvol is uitgevoerd door de bankinstelling, maar die in tweede instantie is geweigerd. De incasso kan door de bankinstelling of door de rekeninghouder zelf zijn teruggedraaid. Het storneren lukt niet altijd, omdat er een aantal voorwaarden aan verbonden zijn. Zo is er een maximale terugboekingstermijn van 56 dagen. |
Theoretische looptijd in maanden |
Dit is de looptijd van het krediet. Bij het berekenen van de theoretische looptijd wordt ervan uitgegaan dat:
De theoretische looptijd bij het Doorlopend krediet is een voorbeeld, omdat de looptijd bij dit krediet variabel is. Het krediet eindigt niet na een vooraf afgesproken looptijd, zoals bij de Persoonlijke lening wel het geval is. De maximale looptijd bij een Doorlopend krediet is 180 maanden. |
Uitstaand saldo |
Het uitstaand saldo is het geldbedrag dat u als kredietnemer op dat moment nog moet betalen aan de kredietgever. Het uitstaande saldo geeft dus de schuld aan die u hebt openstaan bij PrimeLine. Wilt u weten wat uw uitstaand saldo is? Log dan in op Mijn Primeline. |
PrimeLine is per 1 maart 2022 gestopt met het verstrekken van de Persoonlijke lening.
Een Persoonlijke lening is geschikt voor grote aankopen, zoals een auto. U weet precies waar u aan toe bent en wanneer uw lening weer is afbetaald. Alles leggen we van te voren helder en duidelijk vast:
- Iedere maand hetzelfde bedrag van uw rekening.
- Vaste rente tijdens de hele looptijd.
- Vaste looptijd van 12 tot 120 maanden.
- Altijd boetevrij eerder aflossen.
PrimeLine is per 1 maart 2022 gestopt met het verstrekken van het Doorlopend krediet.
Een Doorlopend krediet is een flexibele lening met een maximale looptijd van 180 maanden. U kunt in de eerste 36 maanden bedragen opnemen binnen uw kredietlimiet. Daarna is opnemen niet meer mogelijk en bent u verplicht om uw Doorlopend krediet af te lossen. U betaalt alleen rente over het opgenomen bedrag. Zo biedt een Doorlopend krediet een financiële buffer voor (on)verwachte uitgaven. U kunt altijd boetevrij aflossen wat u hebt opgenomen.
De rente van een Doorlopend krediet is variabel. Dit betekent dat de rente kan stijgen of dalen.
Als u ouder wordt, dan komen er allerlei veranderingen op u af. Zo verandert uw inkomen als u met pensioen gaat. Daarom is het belangrijk om uw schulden af te bouwen. Dit betekent dat de kredietfaciliteit van uw Doorlopend krediet wordt beperkt als u 65 jaar wordt:
- U kunt geen bedragen meer opnemen van uw Doorlopend krediet.
- Uw maandbedrag is minimaal 2% van uw kredietlimiet, wat kan betekenen dat u maandelijks meer moet gaan betalen.
Het is in uw eigen belang om schulden af te bouwen, omdat uw inkomen meestal omlaag gaat bij pensionering en er een restschuld kan blijven bestaan bij overlijden waarmee erfgenamen geconfronteerd worden.
U ontvangt van ons automatisch bericht een half jaar voordat u 65 jaar wordt. Hebt u nu al vragen? Neem dan contact op met de afdeling klantenservice. Onze medewerkers staan u graag te woord van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.30 uur. Telefoonnummer 073 - 645 9917.